Het Winkelcentrum

Het grooste online winkelcentrum van Nederland

Nederlanders zoeken online minder naar carnavalskleding

Er is een neergaande lijn te zien in het zoekgedrag rond carnavalskleding.

Dat blijkt uit onderzoek van OrangeTalent. Dit digitale bureau deed onderzoek naar het zoekgedrag van Nederlanders in de
carnavalsperiode. Voor dames, heren en kinderen wordt er steeds minder online gezocht naar
kleding die zij met carnaval kunnen dragen. De uitzondering is carnavalskleding voor koppels. Deze
trend zit duidelijk in de lift qua online zoekgedrag.

Meer vraag naar kostuums voor koppels
In 2017 werd er nog maar 1.590 keer gezocht op ‘carnavalskleding koppel’, terwijl dit twee jaar later
bijna verdubbeld was naar 3.070 keer. Blijkbaar vinden carnavalsgangers het tegenwoordig steeds
leuker om matching kleding te dragen. De reguliere zoektermen laten een daling zien. Bij dames is de
neergaande lijn het duidelijkst te zien: van 170.790 in 2017 naar 133.250 in 2018 tot 116.720 in 2019.

Populair: Fortnite, Casa de Papel en Barbie
In de zoekwoordendata is ook goed te zien welke onderwerpen populair zijn. Uit het niets kwamen
daar ineens Fortnite en Casa de Papel tevoorschijn. Ook Barbie maakte de laatste jaren een
comeback. De standaard outfits als cheerleader, indiaan en clown zijn steeds minder populair.
Daarentegen blijven klassiekers als leger-, politie- en piratenkleding nog steeds een hit in
carnavalsland. Ook de kostuums voor pitspoezen doen het steeds beter de afgelopen jaren.

Meer grote maten
Het lijkt er ook op dat er steeds meer mensen met grote maten carnaval vieren. Het aantal
zoekopdrachten hiervoor is enorm toegenomen. De populairste maten zijn maat 92 en maat 86.

Tilburg en Breda populairste carnavalssteden online
Breda voert de ranglijst aan als populairste carnavalsstad van ons land qua zoekvolume. Na het
Kielegat is het de beurt aan Kruikenstad, oftewel Tilburg. Zij laten Eindhoven, Maastricht en
Nijmegen achter zich online.